Köpvillkor

Köp.
Vid beställning träffas avtal om köp först när PDQ Automotive Electronics AB bekräftar beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivet pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.
Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. Avtalet arkiveras hos PDQ Automotive Electronics AB och är tillgängligt via PDQ,s kundservice.

Priser. 

Samtliga priser är inklusive 25% moms. Vid bekräftad beställning kan priser ändras endast av omständigheter som PDQ Automotive Electronics AB inte råder över som t.ex. väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar, höjda leverantörspriser eller ändrad moms.

Betalning

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Kreditkort:
Du kan betala online på Paypal med ditt Visa eller Mastercard / Eurocard. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger din order och dras från ditt konto vid leveranstillfället.
Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
Vi är angelägna om att de betalningsalternativ vi erbjuder är säkra och är därför anslutna till SAFESALE i samarbete med Svenska Handelsbanken.

För mer information om Paypal.

Förskottsbetalning:
Du betalar på aviserat utlämningsställe alternativt på postkontoret. Förskottsavgift på 107 Kr tillkommer.

Återbetalningar.
Eventuella återbetalningar sker inom 10 dagar från det att vi har mottagit och godkänt din varuretur. Utbetalning sker till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto.

Leveransvillkor.
Normal leveranstid är ca. 2-4 vardagar efter det att vi har mottagit din beställning, förutsatt att produkten finns på vårt lager.

Paket.
Beställningar som väger mindre än 20 Kg levereras i fösta hand som DHL Service Point alternativt postpaket.

Förskottsbetalning.
Vid leverans mot förskottsbetalning tillkommer 65 Kr. extra i avgift.

Biltransport.
Vid försäljning till företag levereras beställningen i första hand med DHL. Uppgifter om leveransadress krävs.

Transportrisk.
Vi står för transportrisken vid leverans till dig. Du står för transportrisken vid eventuell retur till oss.

Restorder.
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärt längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela på leveransen av din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Leveransförsening.
Vid eventuell leveransförsening meddelar vi detta genom e-post.
Du har som kund alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen utanför vår kontroll som t.ex. då vår leverantör ej kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Ej utlösta order.
Vid ej utlösta paket är vi tvungna att debitera dig 395 Kr för våra kostnader.

Garanti.

PDQ säljer alla produkter enligt gällande konsumentköplag.
Vid en eventuell reklamation bifogar du lämpligast en kopia av din faktura på varan. Förvara dokumentet väl då denna krävs vid utnyttjande av din reklamationsrätt.

Reklamation. 
Enligt konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter att du har tagit emot varan.
PDQ besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.
OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan.
Synliga fel anmäls direkt på utlämningsstället vid mottagandet av varan.
Dolda fel anmäls till PDQ,s kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan.
Vår serviceavdelning avgör om reparation alternativt utbyte till ny vara skall ske.

Teknisk Support.
Teknisk support & felsökning efter garantitidens utgång debiteras med 850:00 / timma inkl. moms.

Ångerrätt. 
Enligt distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan. PDQ tillämpar distansavtalslagen. Du som kund står för returfrakten samt administrationskostnad som utgår vid fakturabetalning vid åberopande av ångerrätt.

Enligt distansavtalslagen 10 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser.

En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på produkter som tillhör denna punkt är abonnemang.

En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är bläckpatroner, kylfläktar, projektorer etc.

En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram om förseglingen har brutits.

Ångerrätt gäller ej företag.

Vid åberopande av ångerrätt måste du tänka på följande:

Att alltid meddela PDQ,s kundservice på telefon eller via e-post innan du returnerar beställningen till oss. Detta skall ske inom 14 dagar efter det att du mottagit beställningen.

Att varan skall vara i oförändrat skick. Det vill säga oanvänd och oskadad.

Att returnera varan i produktkartongen med inneremballaget som följde med.

Att varan skall vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör som bruksanvisning, batterier med mera skall vara med i returen.

I de fall returen ej är komplett förbehåller sig PDQ rätten att debitera för de saknade delarna. PDQ löser inte ut returpaket som skickats som postförskott eller med mottagarfrakt.

Så här gör du en retur.

Fyll i returblanketten som du får av oss i samband med dit åberopande av ångerrätt till vår kundtjänst.

Om din retur väger mindre än 20 Kg postar du via Postens serviceställe.

Vid returer över 20 kg kontaktar du vår kundtjänst för vidare instruktioner.

Tänk på att du har ansvaret för varureturen. Paketera varan väl. Använd alltid produktkartongen med det avsedda innerembalaget. Spara denna kartong minst under de 14 dagar som ångerrätt gäller.

Skicka alltid returer som innehåller värdegods som rekommenderad post. Spara kvittot.

Returnerade varor skickas till:
PDQ Automotive Electronics AB
Tenngatan 11
602 23 Norrköping

Miljöansvar.
PDQ tar eget producentansvar enligt miljöförordningen 2000:208. Detta innebär att PDQ åtar sig att kostnadsfritt ta hand om din gamla vara vid köp av en ny med samma funktion. Köper du t.ex. en ny farthållare av oss kan du returnera din gamla. (Du står för fraktkostnaden till oss). PDQ ansvarar sedan för att din gamla vara återvinns på ett korrekt sätt.

Personuppgifter.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala med kreditkort måste du även uppge ditt personnummer. Detta gäller även vid postförskott. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

PDQ kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudande till dig via-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår kundservice.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice.